• Menu
zabytki w piranie

Piran, Słowenia: atrakcje i punkty widokowe

Położony na wybrzeżu Słowenii Piran jest miastem absolutnie wyjątkowym. Zamieszkiwany już od czasów antycznych, przepełniony wpływami weneckimi wywołuje na zwiedzających ogromne wrażenie. Nic więc dziwnego, że Piran jest jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w całej Słowenii i najpopularniejszym miasteczkiem na wybrzeżu. Jego wyjątkowe położenie na krańcu cyplu najlepiej widoczne jest ze średniowiecznych murów miejskich, które pojawiły się tutaj w związku z bogaceniem się miasta leżącego na szlakach handlowych. Co ciekawe jeszcze w połowie XX w. większość mieszkańców mówiła tutaj po włosku. Zmieniło się to wraz z przejściem regionu w granicę Jugosławii. Do dziś jednak jednym z obowiązujących tu języków urzędowych jest właśnie język włoski. Zostań ze mną, a poznasz najciekawsze atrakcje w Piranie!

SŁOWENIA, PIRAN: MAPA ATRAKCJI

SŁOWENIA, PIRAN: GDZIE ZAPARKOWAĆ

Na wstępie tego wpisu muszę wspomnieć o bardzo ważnej sprawie. Wjazd samochodem do centrum Piranu jest niestety niemożliwy. Trzeba poszukać prywatnego parkingu na obrzeżach i dojść lub podjechać autobusem do centrum. Od siebie mogę polecić parking Garage Arze, który znajduje się tuż przy murach miejskich, zaledwie 8 minut pieszo od centrum starego miasta.

O czym pamiętać przed podróżą? Moja lista porad.

Przygotowałam listę przydanych rzeczy, które pomogą Ci jeszcze lepiej przygotować się do Twojej podróży!

Ubezpieczenie

Podróżuj odpowiedzialnie, ubezpiecz siebie i bliskich przed wyjazdem. Sprawdź koszty ubezpieczenia za darmo tutaj.

Noclegi

Rezerwując noclegi z wyprzedzeniem znajdziesz więcej opcji w tańszych cenach. Dostępne noclegi możesz sprawdzić tutaj.

Wynajem samochodu

To dobre rozwiązanie jeżeli zamierzasz dużo zwiedzać. Rozważ tę opcję i sprawdź liste samochodów tutaj.

E-sim

Kup kartę e-sim i nie martw się internetem za granicą. Kartę kupisz tutaj.

Wycieczki

Sprawdź listę płatnych wycieczek i atrakcji. Możesz to zrobić korzystając z getyourguide.

Loty

Tanie loty najczęściej zakupisz z wyprzedzeniem. Skorzystaj z najlepszej porównywarki lotów.

Cennik parkingu (maj 2022 r.):
– 1,5 euro za każdą godzinę,
– 15 euro za parkowanie przez więcej niż 10 godzin, ale mniej niż 24 godziny.

SŁOWENIA, PIRAN: ATRAKCJE

MURY MIEJSKIE PIRANU: WALLS OF PIRAN

piran atrakcje

Zwiedzanie Piranu najlepiej zacząć od wejścia na mury obronne miasta z XV i XVI w. Z polecanego przeze mnie powyżej parkingu dojdziesz tutaj w zaledwie 3 minutki. Rozpościera się stąd zdecydowanie najpiękniejszy widok na stare miasto. Widać stąd doskonale położenie Piranu na cyplu, całe stare miasto, usytuowany na wzniesieniu kościół św. Jerzego oraz otaczające Morze Adriatyckie. Warto dotrzeć na sam koniec murów, gdzie roztacza się cudowny bezkres szmaragdowej wody!

Godziny otwarcia:
– od 08:00 aż do zmierzchu.

Ceny biletów:
– osoba dorosła – 3 euro,
– studenci – 2 euro,
– dzieci poniżej 12 roku życia – bezpłatnie.

NADMORSKA PROMENADA FIESA

Schodząc z obronnych fortyfikacji słoweńskiego Piranu ulicą IX. korpusa, szybko zauważysz po prawej stronie wyłaniający się zza drogi Adriatyk. Jego kolory są naprawdę bajeczne i nie sposób oderwać od niego wzroku! Jest to zdecydowanie jedna z atrakcji Piranu, o której trzeba wspomnieć! Jeśli trafisz na dobrą pogodę oraz masz dużo czasu, to możesz się w tym miejscu wybrać na niedługi spacer prowadzący do jeziora i plaży Fiesa. Ja zobaczyłam tylko kawałek tej nadmorskiej promenady i bardzo żałuję, że nie przeszliśmy jej w całości. Drugim razem z pewnością bym to nadrobiła.

KOŚCIÓŁ ŚW. JERZEGO

piran widok na plac
widoki na piran

Jedną z ciekawszych atrakcji Piranu w Słowenii jest znajdujący się na sporym wzniesieniu kościół św. Jerzego, do którego dojdziesz skręcając w ulicę Adamiceva. Po pokonaniu niedużej pochylni wyłoni się Twoim oczom cudowny widok na całe miasto, a w szczególności jego główny plac, czyli Tartinijev Trg. Gdy sprzyja pogoda i masz siłę w nogach, możesz pokonać spiralę schodów i wejść na ok. 47-metrową dzwonnicę. Dostrzeżesz z niej nie tylko słowackie i chorwackie wybrzeże, ale być może nawet Alpy Julijskie, czy Dolomity!

Budowę kościoła św. Jerzego rozpoczęto w XII w., jednak to, co dziś widzimy to efekt modernizacji barokowej z wieku XVII. Wewnątrz można obejrzeć malowidła ścienne oraz dzieła sztuki.

NADMORSKA PROMENADA PIRANSKI SVETILNIK

Schodząc ze wzniesienia, postanowiliśmy w pierwszej kolejności obejść stare miasto w Piranie dookoła i takim oto sposobem znaleźliśmy się na nadmorskiej promenadzie Piranski Svetilnik. Ma ona ok. 1 kilometr długości i wypełniona jest knajpkami, kawiarniami i stolikami. W kilku miejscach znajdują się nawet zejścia do wody, więc podejrzewam, że latem śmiało można tutaj popływać. Mniej więcej w połowie promenady, czyli na końcu cypla, na którym umiejscowiony jest Piran, mieści się latarnia morska.

ULICZKI STAREGO MIASTA

W trakcie spaceru warto zbłądzić w wąziutkich i uroczych uliczkach Piranu, stanowiących atrakcję samą w sobie. Praktycznie każda z nich zachwyca i jest niezwykle zadbana. Jak mogłam poczytać w przewodniku, obecna architektura Piranu w Słowenii mocno związana jest ze średniowiecznymi wpływami weneckimi. Stąd właśnie charakterystyczny układ ulic oraz wspomniane na początku fortyfikacje miasta.

GŁÓWNY PLAC PIRANU: TARTINIJEV TRG

tartinijev trg piran

Na koniec zostawiliśmy sobie wisienkę na torcie, czyli otoczony kolorowymi kamienicami Plac Tartiniego, który jest największym placem w mieście. Nazwany został na cześć słynnego kompozytora Giuseppe Tartiniego, którego dom stanowi jedna z kamienic. Aktualnie w jej wnętrzu znajduje się niewielkie muzeum poświęcone artyście oraz miejsce spotkań kulturalnych. Piękny Tartinijev Trg powstał w XIX w., kiedy to zdecydowano się zasypać część portu i zbudować kilka obiektów publicznych. Dziś możemy podziwiać tu kolorową architekturę i wyjątkowe budynki takie jak dom wenecki, ratusz oraz stojący pośrodku pomnik Tartiniego.

ŁAWECZKA Z WIDOKIEM NA PIRAN

Wracając do naszego samochodu, wybraliśmy się na spacer w głąb atrakcyjnych uliczek słoweńskiego Piranu. W pewnym momencie zatraciliśmy się w nich do tego stopnia, że zdaliśmy sobie sprawę, że nie wiemy, gdzie jesteśmy. Włączyłam lokalizację w telefonie i okazało się, że najbliższą drogą do parkingu jest przejście kilku schodów w górę i spacer ulicą Oljcna Pot. Jakież mieliśmy szczęście! Od samego początku towarzyszyły nam przepiękne widoki na słoweński Piran, a mniej więcej w połowie trasy trafiliśmy na ławeczkę, z której nie mogłam po prostu zejść. Bardzo polecam to miejsce, było po prostu magicznie.

To już wszystkie atrakcje Piranu w Słowenii, jakie dla Ciebie przygotowałam. Mam nadzieję, że z nich skorzystasz i wybierzesz się w swoją podróż, bo naprawdę warto! Tymczasem zapraszam do śledzenia mojego bloga, bo wkrótce ukażą się kolejne materiały z tego małego, ale niesamowitego kraju!

Jeżeli ten artykuł był dla Ciebie pomocny będę wdzięczna jeżeli postawisz mi wirtualną kawkę :)
Każde wsparcie to dla mnie motywacja do dalszego działania.
Postaw mi kawę na buycoffee.to